JESS Marketing logo

Blog

Dromen-durven-doen!

dromen-durven-doen

“Je kunt de zee niet oversteken, door naar het water te staren”. Een citaat van Rabindranath Tagore (ok, ik geef toe, dit moest ik even opzoeken). De tekst stond op een ansichtkaart die mijn moeder me gaf toen ik vorig jaar vertrok voor mijn grote avontuur. Een tekst die me tot op de dag van vandaag niet loslaat. Een jaar geleden stak ik letterlijk de zee over. En nu ben ik van plan ‘m nog heel vaak letterlijk en figuurlijk over te steken.

Groots dromen

Eigenlijk draait het allemaal om het dromen-durven-doen principe. Iedereen droomt, de dromen zelf lopen alleen erg uiteen. Waar de een droomt van een mooi appartement midden in hartje Amsterdam, droomt de ander van een groot gezin met 6 kinderen. Ik? Ik droom over van alles en nog wat. Al van jongs af aan ben ik een grootse dromer. En tijdens mijn reis constateerde ik dat ik er al verdraaid veel heb laten uitkomen. Hoeveel mensen kunnen nou zeggen dat zij vóór hun dertigste een eigen bedrijf hebben opgestart, hun droombaan vervullen, de liefde van hun leven hebben ontmoet, hun droomhuis (in wording) bezitten én een (mini) wereldreis hebben gemaakt? Precies, I’m a lucky bastard.

Uit je comfort zone

Toch word ik nog regelmatig weerhouden door mijn zogenaamde verstand. Mijn grootste tegenstander is de vraag “wat als…?”. En die vraag hoor ik ook vaak bij mijn klanten. Hoe weet je nu welke keuze je moet maken? Klakkeloos je gevoel volgen zonder aan de consequenties te denken, is erg risicovol. Maar door altijd naar alle risico’s te kijken, loop je weer veel kansen mis. De goede balans vinden is erg lastig. Toch ben ik er grote voorstander van om af en toe uit je comfort zone te stappen. “Als je altijd doet wat je hebt gedaan, krijg je altijd wat je hebt gekregen” is ook zo’n fijne wijsheid. Alleen zakelijk gezien niet altijd waar. Kijk maar naar de retail industrie. Feit is dat steeds meer mensen online winkelen en, volgens onderzoek van Blauw Research, 47% van de kopers zich online oriënteert. Als je vast houdt aan het oude concept en niet tijdig op de e-commerce ontwikkelingen inspeelt (en die tijd is NU) dan is de kans groot dat je op lange termijn de slag verliest. Dus in je comfort zone blijven zitten is zeker niet altijd minder risicovol.

Wie durft?

Kortom, ik ben van plan om de vraag “wat als…?” veel vaker het hoofd te bieden. Niet door me zonder na te denken in het diepe te storten, maar door in oplossingen te denken in plaats van problemen. En oplossingen die zijn er in overvloed, als je maar goed genoeg zoekt en graag genoeg wilt. Durf jij ook?