JESS Marketing logo

Blog

Is linkbuilding belangrijk voor SEO?

Als ik bij (potentiële) klanten ben voor SEO webteksten dan wordt me vaak de vraag gesteld of ik ze ook kan helpen bij linkbuilding. Vaak niet helemaal wetende wat het is, behalve dan veel links verkrijgen. Dit komt omdat veel SEO specialisten zich focussen op linkbuilding. Door ervoor te zorgen dat er veel links naar een website verwijzen, krijgen ze het vaak voor elkaar om hoge zoekresultaten voor die website te realiseren. Maar betekent dit dat linkbuilding voldoende is voor een hoge ranking?

Welke links tellen mee?

De regels zijn de afgelopen jaren al flink aangepast. Kon je voorheen “domweg” overal je link aanmelden om zo een goede ranking te krijgen, gooide Google al roet in het eten door hier strenger op toe te kijken. Een link moet tegenwoordig wel op een site staan die gerelateerd is aan jouw zoekwoord. En niet iedere website telt mee, een minimale pagerank van 3 is vaak toch wel belangrijk om van enige waarde te zijn. Hoe je achter de pagerank van een website komt? Gewoon even googlen ;-).

De rol van social media

Maar goed, inmiddels zijn er berichten dat Google wederom de spelregels verandert. En linkbuilding schijnt een steeds kleinere rol van betekenis te krijgen. Althans, de linkbuilding waarmee veel SEO specialisten aan de slag gaan. Natuurlijk blijft het belangrijk dat anderen naar jouw site refereren. Dat zegt immers iets over jouw specialisme. Als anderen een link plaatsen naar jouw site, dan zal deze wel goed zijn toch? Ook social media speelt hier een belangrijke rol in. Links worden likes zeg maar. Je hoofdzakelijk focussen op linkbuilding is echter niet aan te raden. Het is simpelweg niet voldoende om hoog in Google te scoren.

SEO advies

Er zullen nu ongetwijfeld mensen zijn die het niet met mijn stelling eens zijn. In Google land gaat het om een hoop giswerk en heb je steeds minder zekerheden (behalve als je gebruikt maakt van de betaalde advertenties van Google Adwords). Mijn advies is dan ook: focus je met name op je content. Zorg dat je wat te vertellen hebt dat mensen graag willen weten. Dan delen ze dit vanzelf met anderen en werk je automatisch aan je linkbuilding. Houd je site actueel en analyseer regelmatig de resultaten van Google Analytics. Meten = weten.

PS: Naast externe linkbuilding heb je ook interne linkbuilding. Dit helpt je bezoeker beter te navigeren naar andere pagina’s en wordt door Google gewaardeerd. Ik heb er ook één in deze blog verwerkt, valt het je op?